onsdag 7 september 2011

Utmaning!

Gokväll i stugorna kära vänner....jag fick en utmaning av gulliga Jenny som har bloggen Hemma på Kråkered....Jenny har jag följt sen jag började blogga, det känns som vi känner varandra ;))  Redan när jag läste på Jennys blogg att hon fått denna utmaningen tänkte jag att detta var svårt sen visade det sig att hon gav den vidare till mig ;)) 

Utmaningen består i att jag ska beskriva en betydelsefull person i mitt liv! Hmmmm fick fundera länge men kommit fram till att det blir dött lopp mellan min farmor Ellen och mormor Margrete. Som barn var jag mest hos mina farföräldrar på lov och helger och det är nog de som väckt mitt intresse för inredning. De bodde väldigt "fint" och elegant i en lägenhet mitt i stan....min farmor var hemmafru med stort H. Liten och bräcklig med en make som uppvaktade henne i hennes fina våning ;)) Kan fortfarande känna doften från deras lägenhet i näsan ;))

Farmors fina kungliga servis ;)

Min mormor däremot fick slita hela sitt liv. Födde 10 barn som hon fostrade i en tvåa med hemlagad och kakburkarna var alltid fulla. Hon gick med tidningar och tvättade trappor med barnen runt benen. Öppna armar och massor mat och fika i det lilla hemmet. Hon älskade även sin kolonilott där hon odlade alla sina grönsaker. Syltade och saftade och älskade hela sina barnaskara ;)) Från henne har jag fått mina värderingar och det har aldrig funnits mikrovågsugn och halvfabrikat i detta hus. Mormor såg till att jag fixade min egen barnmat och tvättade mina tygblöjor ;))

Mormors kvarn lever vidare varje jul när jag bakar hennes vaniljkransar ;))

Nu skickar jag denna utmaningen vidare till följande bloggisar...ta den om ni vill, inget tvång ;))




6 kommentarer:

  1. Så fint du skriver om både din farmor och mormor! Det var minsann ingen dålig utmaning! Jag har läst den på några flera bloggar, och de flesta har beskrivit just mormor som den betydelsefulla personen. Vi får se om Tiger kan komma på något bra (för det är ju hans blogg)... ;-)

    Septemberhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Vilka olika liv och som Tiger skriver vad fint du har beskrivit dem!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Hej Vännen!
    Vad kul att du antog utmaningen! Vad fint du skriver om din farmor och mormor, vilka olika liv de levde:) Nu förstår jag ju vem du ärvt "safta och sylta" intresset ifrån;)

    Ha en fortsatt bra dag!

    Kraam Jenny/Kråkered

    SvaraRadera
  4. Hej
    Vilka härliga människor:)
    tack tack för utmaningen tyvärr är jag fruktansvärt dålig på att svara på dem, men jag tackar för att du tänkte på mig...
    ha en fin dag
    kram sandra

    SvaraRadera
  5. Oj oj, en utmaning minsann...den måste jag fundera på om jag fixar;)
    Kram Emma

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det skulle vara så kul att veta vad du tycker!!!
Har du ingen blogg klickar du bara på anonym och skriver sedan ditt meddelande!!
kram Susanne