lördag 3 december 2011

Skurna pepparkakor med mandel

Jag är ju född och uppvuxen i Danmark och där har man ingen tradition med pepparkakor som vi har här i Sverige. Det finns brunkager som är gjorde av samma dag fast skurna istället inte utkavlade i figurer som här......Jag har dock i alla mina år i Sverige följt den svenska traditionen pga barnen ;)) På senare år har jag dock börjat baka dessa skurna pepparkakor med mandel ur en svensk kokbok, jag vet att de finns även här! Hela familjen tycker faktiskt att de smakar bättre än vanliga ;))


 Skurna pepparkakor från *Vinterns goda ting*

100 g finhackad mandel
ca 8 dl vetemjöl
1 dl sirap, 2 dl socker
100 g smält margarin el smör
1 tsk mald ingefära, 2 tsk kanel
1 tsk malda nejlikor
1 dl vispgrädde
1/2 msk bikarbonat

blanda först mjölet med mandelhack, bikarbonat och kryddor. Rör sedan ihop alla ingredienser- mjölet sist- till en deg. forma degen till 2 ca 5 cm tjocka rullar. täck med folie och lägg i kylen till nästa dag. Skiva i ca 4 mm tjocka skivor...grädda i 200 grader i ca 5-7 min.








En favorit pepparkaksburk från Alséns i Glömminge ;))

Börjar bli trött på att säga det men energin har varit lite låg här idag...nu ska jag ta det lugnt vid tvn och hoppas jag är pigg imorgon....ha en skön kväll!

kram susanne

2 kommentarer:

  1. Hei Susanne:)
    Mmmmnn de ser veldig gode ut....jeg tror jeg vil prøve disse:)
    Takk for kommentar og god helg fortsatt:))

    SvaraRadera
  2. Jag är också född och uppvuxen i Danmark, Jylland. I mitt hem hade vi inte skurna pepparkakor. Mor kavlade degen, stack ut kakor med ett glas och satte en halv mandel i mitten. Hon gjorde även figurer, grisar och bockar,menskar dem på fri hand. Hilsen Doris.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det skulle vara så kul att veta vad du tycker!!!
Har du ingen blogg klickar du bara på anonym och skriver sedan ditt meddelande!!
kram Susanne